Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chápeme my i naši politici, co je to moudrost?

Říká se, že se chytrý člověk poučí ze svých vlastních chyb, kdežto moudrý člověk se poučí i z chyb těch ostatních. Jaká bude naše budoucnost proto logicky vychází z toho, jak dobře chápeme naši minulost i současnost. Co tedy o sobě můžeme říci?

Jsem rád za každý postřeh i reakci na mé myšlenky, jelikož každý, kdo píše, o sobě neustále mluví. Mluví o tom, kam patří, jak smýšlí nebo čeho se bojí… Nejsem ničí kritik, přesto se neztotožňuji s žádnou ideou, která doposud ovládala civilizaci. Na druhou stranu musím říci, že každá doba vždy přinesla člověku i něco pozitivního.

Mě zajímá svět bez násilí a válek, svět bez stresu a nadávek, svět bez lží a přetvářek, svět bez podvodů a odsuzování… A pokud mám takové představy, je na tom snad něco špatného? Nechce se mi psát články typu: „To je jejich vina!“, „Ti za to mohou!“ nebo „Bez nich by to bylo lepší…“ Já nikoho nekritizuji, nikoho neodsuzuji a už vůbec nechci nikomu říkat, co by měl nebo neměl dělat. Já píšu pouze o tom, nad čím přemýšlím. A zrovna teď přemýšlím nad tím, proč si lidé tak nadávají, ubližují si nebo se dokonce i zabíjejí. Přemýšlím nad tím, co se dá udělat proto, aby konečně skončilo násilí mezi lidmi.

Už teď vidím, jak mě bude zase někdo v diskuzi „trhat na kusy“ a vysměje se mi s tou největší radostí. Ale já se ptám, čemu se takový člověk vlastně vysmívá? Ublížil jsem někomu snad tím, že bych byl moc rád, kdyby si lidé neubližovali, čímž by neubližovali ani přírodě?

Proto se dnes zamyslím nad slovem MOUDROST.

Je to velice záhadné slovo, dost špatně vysvětlitelné a definovatelné. Moudrost bývá často přirovnávaná k chytrosti, k inteligenci nebo také ke stáří. Najdeme také velké množství příkladů, které nám ukazují, co to moudrost není, ale nikde jsem nenašel jasnou definici toho, co to moudrost skutečně je. Pan Werich se v pohádce Byl jednou jeden král vyjadřuje ve smyslu: „Moudrá květeno“. Ne že bych chtěl polemizovat s panem Werichem, kterého si velice vážím a jeho filmy i knihy mám skutečně rád, ale ani srovnání moudrosti s přírodou mi není nějak úplně jasné. Protože co se týče přírody a jejich principů, tam se děje všechno naprosto přirozeně. Jenže pokud přemýšlím nad pojmem moudrost, připadá mi, že ta vychází z cílené volby člověka, který může jednat buď moudře a nebo dalšími x-způsoby. Kdežto o zvířatech říci nemůžeme, že by jednala moudře. Zvířata jsou přirozená. Proto se o predátorech nedá říci, že jsou zlí a naopak o býložravcích, že jsou hodní. Každý má v přírodě svou přirozenou a nenahraditelnou „funkci“ a vše, co konkrétní druh vykonává, vede vždy ku prospěchu celku – přírody.

Sice se v pohádkách říká, že je liška chytrá, vlk je zlý, zajíček je hodný nebo laň, že je krásná. Jenže ať se někomu sebevíce líbí vlk, liška, zajíček nebo laň, přesto jim osobně je to úplně jedno. Liška, vlk ani zajíc si na nic nehrají. Jsou přirození a podle toho se chovají. A ať je každý druh úplně jiný, přesto „pracují“ pro fungování jednoho celku. Dalo by se tedy nazvat moudrostí, když tolik rozdílných živočišných druhů „spolupracuje“ na jednom funkčním celku – koloběhu přírody? NEDALO, jelikož jejich „spolupráce“ vychází jen z jejich přirozeného chování.

A co člověk?

Je mnoho mýtů o tom, kdo to člověk vůbec je. Jedni říkají, že nás stvořil Bůh. Protože věřím v Boha asi tak, jako náš kocour, této interpretaci nevěřím. Další lidé jsou přesvědčení, že jsme lovci. Jenže já osobně predátor rozhodně nemohu být, jelikož nejsem schopen zabít ani kapra, natož pak něco většího. Ani u žen nevidím velkou potřebu něco zabíjet, proto mi ani verze lovců – predátorů - nijak extra nesedí. Já se tedy přikláním ke třetí skupině, a to k vědcům. Většina z nich totiž tvrdí, že jsme původně sběrači - všežravci. A to mi připadá naprosto přirozené.

Budu-li vycházet z teorie, že jsme původní a jedinou „profesí“ sběrači potravy, mohl bych z toho vyvodit, co si myslím, že je moudré. Podle mě je moudré sladit civilizaci s přírodou. Je moudré učit se z přírody a vytvořit jeden harmonický celek, ve kterém bude všem, stejně jako člověku, zachována přirozená svoboda. Jeden moudrý muž kdysi řekl, že člověk nemá žádnou přednost před zvířaty. A z toho vyplývá, že ani před samotným člověkem. A to si myslím i já.

Čím to tedy je, že se člověk povyšuje nad jiné? Proč lidé předvádějí, jak jsou chytří, co všechno dokázali, jaké mají postavení, jak všemu rozumí atd., a přesto nejsou schopni společně spolupracovat ve prospěch jednoho celku? Jak je možné, že to „hloupá“ zvířata dokáží, ale člověk ne? Nebude to tím, že se chováme naprosto nepřirozeně???

Z toho mi logicky vyplývá, že pokud lidé nepochopí vlastní přirozenost, moudrost se mezi nimi nemůže nikdy zrodit. Jenže pokud nebudou moudří, bude vzdělání vždy jen na škodu nejen člověku samotnému, ale i celé civilizaci a přírodě. Vždyť kam nás naše vzdělanost dostala? K přemnožení, k atomovým bombám, k radiaci, k jedům, chemickým zbraním… a globálnímu oteplování – byť to někteří ekonomové popírají. A proto se ptám: „Co je moudrého na tom, ocitnout se na pokraji vlastní zkázy a k tomu ji ani nevidět?

Pokud se budete posmívat psovi, je mu to jedno. Budete-li se smát našemu kocourovi, i tomu je to naprosto jedno. Stejně tak je to jedno i mě. Komu dělá radost někoho urážet, vždy především uráží sám sebe, ale to už věděli naší předci dávno před námi… Předem děkuji za slova kritiky nebo vysvětlení toho, kde jsem se zmýlil.


Autor: Milan Studnička | pondělí 16.6.2008 14:08 | karma článku: 12,45 | přečteno: 1275x
  • Další články autora

Milan Studnička

Jsme lepší než neandrtálci??? Myslím, že ne...

Zkusme se zasnít a představme si život člověka před mnoha tisíci lety. Člověk začínal své putování po tomto světě v panenské přírodě, ve které se společně bránil predátorům. Naši předkové žili ve společenstvích, ve kterých se děti přirozeně učily od dospělých členů této skupiny. Během svého učení se neustále setkávaly se všemi věkovými kategoriemi, počet dospělých vždy převládal nad počtem mladších jedinců...

28.2.2009 v 22:56 | Karma: 15,84 | Přečteno: 1490x | Diskuse| Ostatní

Milan Studnička

Lze ve smrti nalézt smysl nesmyslného života?

Napadlo mě zase jednou rozčeřit průzračné vody svého blogu a napsat zamyšlení nad tím, jaký je smysl našeho života a jaký je význam smrti. Otevřeme na chvíli oči a dívejme se kolem sebe. Politici řeší radary, poplatky a úplatky, přitom se ještě stačí vzájemně pomlouvat a veřejně se dohadovat. Guerilloví rebelové zajímají rukojmí, jimž berou svobodu proto, aby zajistili svobodu pro sebe a další „prosté“ lidi. Obchodní společnosti drancují Zemi ve jménu trhu a ekonomie, přitom zajišťují obživu a jistotu pro spousty zaměstnanců. Jedni teroristi odpalují nálože na vlastních tělech, aby zastrašili jiné teroristy, kteří vojensky okupují jejich zem. Bohaté státy používají obilí jako biomasu pro pohon aut, v jiných státech umírají děti hlady po tisících. A takto bychom mohli pokračovat snad donekonečna.

14.7.2008 v 10:26 | Karma: 18,00 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Ostatní

Milan Studnička

Kritika, kritika a zase ta kritika

Rád se dívám kolem sebe a zjišťuji, že naprostá většina „úspěšných“ politiků má svou kariéru postavenou na tvrdé kritice druhých. Sleduji, že „úspěšní“ novináři velmi často kritizují vše, co vidí a slyší. A bohužel obdobné je to i mezi bloggery. Každý zde může vidět, že většina „úspěšných“ článků je více či méně silně kritická. Soudy druhých, svalování viny nebo kritika závažných rozhodnutí toho či onoho vynáší nejednoho autora na výsluní.

1.7.2008 v 14:14 | Karma: 11,92 | Přečteno: 1811x | Diskuse| Ostatní

Milan Studnička

„Rozhodně nemáš pravdu, protože ji mám já!“

Myslím, že bychom se mohli shodnout na tom, že je na světě spousta pravd, polopravd, mýtů, bájí, pověstí, stejně jako cílených lží nebo zatajovaných skutečností. Jenže pak se ale nemůžeme vůbec divit, že lidé kolikrát nevědí, co mají dělat, čemu mají věřit nebo na koho se spolehnout. A proto si v této chaotické době myslí, že mají pravdu, aniž by s jistotou věděli, co to pravda ve skutečnosti je.

27.6.2008 v 12:38 | Karma: 15,16 | Přečteno: 2096x | Diskuse| Ostatní

Milan Studnička

Ženy, přítelkyně, milenky - rozumíme jim všichni?

Dlouho jsem tě nechápal. Nechápal jsem tvou svobodu, tvou lásku a radost. Chtěl jsem tě mít jen sám pro sebe. Žít život jen s tebou, svázat naše společné osudy a proplouvat časy dobrými i zlými. Chtěl jsem denně těšit oko své tvou krásou a stále dotýkat se tvé celistvosti. Jenže nyní už jsem pochopil, že to nejde.

15.6.2008 v 15:44 | Karma: 16,93 | Přečteno: 2239x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb zápolí v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  9:13

Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1754x
Jsem člověk, kterého zajímá svět v nás a kolem nás, vnitřní sebepoznání, vztahy mezi muži a ženami...

Nejsem zastánce žádné ideologie ani náboženského vyznání. Jsou pouze obyčejný ČLOVĚK, hledající cestu k tomu, jak by mohli civilizovaní lidé přirozeně žít v harmonii s přírodou.

Seznam rubrik